חיפוש
Close this search box.

אודות תהליך אשפוז

אין מה לעשות הגיל המבוגר מתאפיין במחלות כרוניות מרובות ויחד איתן עולים הסיכויים לסיבוכים ואירועים הדורשים לעיתים אשפוז, ביניהם : התלקחויות של מחלות כרוניות כמו אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות ומחלת ריאות חסימתית, אירועים חריפים כמו דלקת מעי, דלקת ריאות, אירוע לבבי ושבץ מוחי, וכמובן נפילות.

השינוי הבריאותי הפתאומי לכשעצמו עשוי להיות אירוע די מלחיץ, לא כל שכן כאשר הוא מצריך כניסה למערכת הרפואית – לרוב בית חולים, אשר בו נכנסים למיקרוקוסמוס של חוקים, לוחות זמנים, מעמדות, השפה הרפואית הזרה, ההנחיות הבירוקרטיות.

סיכמנו כאן כמה דברים שיכולים קצת לסייע בתוך הארוע המבלבל והמלחיץ הזה – אישפוז בבית חולים.

תהליך אשפוז במיון (או: מלר"ד- מחלקה לרפואה דחופה)

המיון הוא התחנה הראשונה וההכרחית אליה נקלטים המגיעים אל המרכז הרפואי, ובו יתבצע המיון והסינון הראשוני, ראשית בין אלו שאינם מהווים "מקרה דחוף" וניתן להמשיך לטפל בבעיה שלהם גם בקהילה (=מרפאת קופת החולים). במידה ויוחלט ע"י הצוות הרפואי במיון על צורך בהמשך בדיקות, בירור, השגחה או טיפול – יוחלט על העברת המטופל למחלקת האישפוז המתאימה.

אם אינכם בטוחים האם המקרה שלכם דורש הגעה למיון – כדאי להתייעץ עם גורם רפואי כלשהו אן עם מוקד אחיות.

למיון רצוי מאוד להגיע עם אדם נוסף, רצוי אסרטיבי ככל האפשר, כזה שניתן יהיה "לתזז" אותו אם צריך, ושיידע לשאול שאלות ולמסור מידע. כמו כן, במידה ומגיעים למיון בעקבות ארוע כגון נפילה, ארוע מוחי וכדומה- כדאי להגיע עם מי שהיה עד לארוע כדי שיוכל למסור לרופאים מידע מדוייק ככל הניתן על הארוע.

כמו כן יש להצטייד ב:

  1. תעודה מזהה
  2. הפנית רופא אם יש
  3. חומר רפואי רלוונטי
  4. רשימת טיפול תרופתי קבוע שניטל בפועל.

יש לקחת בחשבון שהשהייה במיון עשויה להיות ארוכה- הצוות קטן יחסית והפונים רבים.
השירות והטיפול ניתנים לפי סדר עדיפויות. כדאי לקחת זאת בחשבון ולהצטייד במזון ושתיה, בגד חם וחומר תעסוקה.

חשיבות מסירת המידע במיון היא קריטית.

תחילה תגיע אליכם אחות שתיקח מדדים כמו חום, לחץ דם ודופק. מדובר ברוטינה. האחות תתחיל לתשאל אתכם לסיבת הגעתכם ובהתאם לכך תשקול עד כמה דחוף יש להביא רופא. במידה והמטופל סובל מכאבים חזקים- מומלץ לבקש מהאחות נוגדי כאבים.

לרופא שיגיע לאחר מכן יש למסור מידע (=אנמנזה) מדוייק ומפורט ככל הניתן, לגבי השתלשלות האירועים, תולדות עבר, מחלות רקע, רגישויות, תרופות הניטלות בדר"כ וכו'.

בכל שלב זכרו שזכותכם לדעת מה התוכנית לגביכם הלאה, מה מבררים, איזה בדיקות הוחלט לבצע ולמה. הרבו בשאילת שאלות והראו שאתם מעורבים ככל הניתן.

במידה ויוחלט לשחרר אתכם הביתה – וודאו שהבנתם את ההמלצות להמשך טיפול שצוינו במכתב השחרור. את מכתב השחרור יש להעביר לרופא המשפחה המטפל בכם על מנת שיסייע לממש את ההמלצות להמשך טיפול ובירור.

מעבר למחלקת אשפוז:

בהתאם לשיקול הדעת של הצוות הרפואי במיון, תועברו למחלקת אשפוז רלוונטית. כאן צפוי תהליך קליטה נוסף שיכלול ראשית קבלה והתמקמות במחלקה, וקליטה ע"י אחות.
למחלקה יש חוקים משלה, וחשוב להתעניין בהם ולברר מה ן שעות הביקור המקובלות, מתי צפוי ביקור רופאים ומה הם זמני קבלה של הרופאים הבכירים.

בעת הקליטה ע"י האחות, תתבקשו למסור שוב אודות סיבת הגעתכם, מחלות הרקע, הטיפול התרופתי, רגישויות וכדומה. במידה ואתם רגישים לתרופה או חומר מסוים יולבש על ידכם ידון אדום, ובמידה ואין רגישות – ידון לבן שיישא את שמכם ואת ת.ז. הזהות שלכם.

קבלה רפואית תתבצע ע"י רופא במחלקה, זמן מה לאחר קבלת האחות, וגם לו תצטרכו למסור פרטים.

כדאי לזכור שאם המטופל נמצא לאחר ניתוח ויש לו ביטוח משלים מקופת חולים – ייתכן ומגיעה לו אחות משגיחה ללילה בהשתתפות עם הקופה.

במהלך האשפוז הקפידו:

  • – לשמור באופן מוגבר על ההיגיינה שלכם, של המטופל, של שכניכם, כמו גם לדרוש מהצוות שמטפל בכם לשמור על היגיינה לפני כל מגע עם המטופל: רחצה ידיים תכופה עם מים בסבון, שימוש בכפפות והחלפתן, חיטוי מכשור רפואי או החלפתו אלו הן לא דרישות מוגזמות ואף מצילות חיים.

להתעניין  באופן שוטף בהתקדמות הטיפול: לא לפחד ולא להתבייש לשאול את האחיות איך הרגיש המטופל היום, אם יש שיפור במדדים או בהרגשה או בפצע הניתוחי, לשאול את הרופאים מה הלאה בתכנון, האם הטיפול/הניתוח הצליח/ לא הצליח, האם יש חלופות לטיפול. בקשו הסברים ושאלו שאלות- המידע הזה שייך לכם.

-לקיים תקשורת עם הצוות- לדווח על שינויים במצב, על תופעות לוואי, על כאבים. לבקש משהו אם אתם זקוקים לו (לא תמיד זה מובן לצוות בלי שתבקשו – כך לדוגמא- ייתכן ואם לא תגידו שהמטופל זקוק לעזרה ברחצה- אולי יסיקו שהוא מסוגל להתרחץ בעצמו, במקרים מסויימים)

  • לתת מילה טובה לצוות- זה תמיד מוערך ומתקבל בשמחה רבה.

בעלי תפקידים שכדאי להכיר בעת האישפוז:

המזכירה הרפואית

המזכירות הרפואיות יושבות בדלפק הקבלה שבכניסה למחלקה, ונמצאות בשעות הבוקר-צהריים בימי חול. תפקידן הוא לנהל את כל הצרכים האדמניסטרטיביים של המחלקה, להזמין שינוע מהמחלקה לבדיקות או ייעוצים. המזכירות הרפואיות שולטות היטב בז'רגון הרפואי ובנהלים של המחלקה. הן יכולות למסור מידע על שעות הקבלה של הגורמים השונים במחלקה, על דרכי תקשורת, על יצירת קשר עם גורמים שונים בבית החולים ולתת מענה לכל שאלה אדמיניסטרטיבית למטופלים.

האחות המופקדת על החדר

האחים והאחיות במחלקה עובדים ומתחלפים כל משמרת של 8 שעות, כאשר החלוקה היא: משמרת בוקר- 7-15, משמרת ערב- 15-23, משמרת לילה- 23-7.

בכל משמרת מופקד/ת אח/ות על מספר חדרים, והיא זו שמנהלת את הטיפול הרפואי במטופלים – דואגת לעקוב אחר מדדים כדי לזהות חריגות שעשויות להעיד על סיבוכים, אחראית לתת הדרכה לקראת ניתוח, טיפול או בדיקה, אחראי/ת לתת את הטיפול התרופתי בזמן שנקבע, לתת מענה לכאב ולתלונות סימפטומטיות אחרות (בחילה, סחרחורת, עצירות וכו').

בתחילת כל משמרת האחות נדרשת להתעדכן בתיק הרפואי של כל מטופל, בבעיות שחלו במשמרת הקודמת ונפתרו או עדיין דורשות מענה.

מהאחיות המופקדות ניתן וכדאי להתעדכן על ההתנהלות השוטפת של המטופל, שינויים ושיפור או התדרדרות במצב, בדיקות שבוצעו, תלונות שהמטופל העלה במהלך המשמרת וכו'.
כדאי לדעת שהאחיות מאוד עמוסות בזמן משמרת, הן לרוב מופקדות על מספר גדול של חדרים וחולים בהתאם, לכן כדאי לוודא שהיא הכתובת לשאלה עליה נדרש מענה, אבל כדאי גם לדעת שיש זמנים שפחות מומלץ לפנות אל האחיות:
בתחילת ובסוף משמרת (כלומר, סביב השעות 7 בבוקר, 15 בצהריים ו23 בלילה)- כי אז הן עסוקות בהעברת משמרת- עידכון האחיות שמגיעות אחריהן למשמרת בעניינים חשובים.

בזמן חלוקת תרופות – לא מומלץ לפנות אל האחות, מדובר בתהליך שדורש מהאחות תשומת לב רבה על מנת שלא להתבלבל בפרטים ועליה להשאר מרוכזת.

בזמן ביקור רופאים – האחות בדר"כ משתדלת להתלוות אל רופאי המחלקה לשמוע פרטים ושינויים בתוכנית הטיפולית של המטופלים.

בזמן "סידור בוקר" – השעות הראשונות של תחילת משמרת בוקרהן בדר"כ עמוסות מאוד, האחיות צריכות לנהל את כוח העזר, לוודא שהחולים התרחצו, אכלו מזון מותאם למצבם, קמו מהמיטה אם יכולים, קיבלו תרופות ו/או טיפולים מיוחדים.

אחות אחראית

האחות האחראית היא הסמכות המנהלת את כוח האדם הסיעודי במחלקה, והיא מעורבת מאוד בכל מה שמתרחש במחלקה ודואגת שכל הצרכים יקבלו מענה ושהמחלקה "תתקתק". היא נמצאת לרוב במשמרות בוקר בלבד, כלומר בין השעות 7 עד 15.
מומלץ לפנות אליהן אם אתם מרגישים שאינכם מקבלים מענה הולם מצוות המחלקה, או אם יש לכם בקשה מיוחדת. הן כמובן תמיד ישמחו לשמוע גם מילה טובה על אחות זו או אחרת.

כוח עזר

עובדי כוח עזר הם לרוב עובדים מיומנים חלקית בפעולות סיעודיות, לעיתים הם מסייעים באיסוף מדדים, אך לרוב מסייעים לצוות הסיעודי במטלות שונות הקשורות לרווחת המטופלים: החלפת מצעים, שמירה על סדר וניקיון סביבת המטופל, עזרה ברחצה למטופלים הזקוקים לכך, עזרה ברחצה וכו'. הם בקיאים מאוד במבנה המחלקה מבחינת צרכים אינסטרומנטליים, כך למשל אם אתם זקוקים לשמיכה נוספת, כרית או כלי להקאה- כוח העזר הוא הכתובת.

עובדת סוציאלית

את העובדת הסוציאלית שיש בכל מחלקה כדאי מאוד להכיר ולקבוע עימה פגישה בהקדם בעת האישפוז (את שעות הקבלה שלה ומיקום חדרה לשאול את המזכירה הרפואית שבדלפק הקבלה). מומלץ להעלות מולה בעיות שקשורות לצפי של התנהלות המטופל לאחר שיחרורו מבית החולים: אם יש בעיה בשיחרורו הביתה מכיוון שהפך סיעודי למשל, ומתגורר לבדו – ניתן להיוועץ בה מה הם הפתרונות האפשריים, מומלץ להתחיל מולה כבר בעת האישפוז תהליכים כמו תביעת ביטוח סיעודי, תביעת גמלה סיעודית מביטוח לאומי, בקשה להיתר לעובד זר, העברה למחלקת שיקום או סיעוד/סיעוד מורכב וכו'.

סטאז'רים

הם סטודנטים לרפואה בשנה השביעית במחלקה והם אלו שנמצאים, לפחות נכון לעת כתיבת שורות אלה, במשמרות ארוכות של 28 שעות במחלקה. הם לוקחים בדיקות דם, לוקחים אנמנזה מהחולה ונותנים מענה לצרכים רפואיים שמתעוררים באופן שוטף במחלקה. חשוב לדעת שגם כשאין רופא בכיר במחלקה, למשל בשעות הלילה או הערב- תמיד ישנו רופא בכיר המוגדר כ"כונן" ותפקידו לתת מענה מקצועי מחוץ לשעות העבודה, כשנדרש.

מתמחים

הם מתמחים כשמם בתחום הפעילות של המחלקה ונמצאים בדרגה גבוהה יותר בקביעת התוכנית הטיפולית. הם מזמינים בדיקות מיוחדות וייעוצים, עורכים שינויים בטיפול התרופתי וכותבים את ההנחיות בתיקים של המטופלים. הם אחראיים להתעדכן יחד עם הרופאים הבכירים מדי יום בשינויים במצבם של המטופלים מדי בוקר בביקור הרופאים.

רופא בכיר

הדמות המקצועית הנמצאת בראש סולם הדרגות וההרשאות בקבלת והתווית ההחלטות הרפואיות במחלקה. כדאי לדעת שניתן לקבוע מפגש עם הרופאים ולשאול אותם שאלות הנוגעות לתוכנית שנקבעה למטופל ולהחלטות שהתקבלו להמשך. ניתן לברר עם המזכירה הרפואית שבדלפק מה הן שעות הקבלה של הרופא, ולהגיע מוכנים עם שאלות רלוונטיות.

ביום השחרור – אתם עתידים לקבל את מכתב השחרור ובו סיכום של השתלשלות העניינים מרגע שהגעתם למיון ועד שחרורכם, כולל כל הבדיקות, הייעוץ והחריגות שארעו.

קראו בעיון רב את החלק של ההמלצות להמשך שבסוף המכתב- אלו הן ההוראות עבורכם ועבור הרופא המטפל שלכם להמשך הטיפול. וודאו שהבנתם הכל ואם משהו לא ברור- בקשו מהאחות המופקדת על חדרכם להתעכב ולהסביר לכם עוד בטרם תעזבו את המחלקה. זה הזמן לשאול הכל, מכיוון שברגע שתעזבו את המחלקה כבר יהיה קשה לקבל מענה לשאלות שיתעוררו.

מאמרים נוספים

אם מסמך רפואי היה ממוקד מטופל

אני די בטוחה שלכולנו יצא לקבל חוזה משפטי שהיינו צריכים לחתום עליו, בין אם לצרכים מסחריים, רכישות גדולות, שכירות וכדומה.כולנו הבטנו לעומס

דילוג לתוכן