ראשי / ליווי באשפוז
בשנת 1996 נחקק חוק חשוב שסימן מהפכה של ממש במעמדו של המטופל ביחסי "רופא-חולה".
חוק זכויות החולה, מקבע את זכויות המטופל ומגן על כבודו ועל פרטיותו.
כרזות המפרטות את נוסח החוק מתנוססות באופן בולט בכל מכון ומרפאה, כמו גם בכל מחלקת אשפוז, על מנת שהמטופלים במחלקה יזכרו לעמוד על זכויותיהם.
משפחות רבות של מטופלים אשר ליווינו באשפוז, נכנסו למחלקת בית חולים והרגישו את מה שמרבית המתאשפזים חשים בעת אשפוז, הם מאבדים את זכויותיהם, כפופים לצוות הרפואי והסיעודי ש"מחליט" עליהם, הם אוכלים מה שמגישים להם ומתי שמגישים להם, מתרחצים מתי שנהוג, מבצעים בדיקות שונות ומשונות ומקבלים טיפולים שונים מבלי להבין לעומק מה המטרה, ולמה לצפות. חשים לא בנוח לשאול את הרופאים שאלות שנוגעות לאבחון ולטיפול שלהם ובאופן כללי חשים כפופים ואבודים.
אין ספק, למחלקת האשפוז כחלק מהארגון הגדול והמסועף – בית החולים יש חוקים ולוחות זמנים משלה שנועדו לשמור על סדר יום וניצול יעיל של כוח אדם. יחד עם זאת, חשוב מאוד להזכר רגע באותה כרזה שתלויה על כתלי המחלקה, ולהיזכר בזכויות החולה ובמשמעותן.
לדוגמא:
כדאי לדעת, שלא מספיק לדעת את זכויותינו וזכויותיהם של הורינו המאושפזים.
כאשר אנחנו מלווים את ההורים שלנו באשפוז, אנחנו נמצאים, כאמור במערכת עובדת, עם חוקים וכללים משל עצמה.
חשוב שבעת קבלתנו למחלקה נדאג לקבל מידע על שאלות כגון:
מה הן שעות הקבלה של הרופא, ואל איזה רופא לגשת?
מי האחות המופקדת על החדר?
מה הן שעות חלוקת התרופות, הרחצה, הארוחות, וביקורי אורחים?
מי אחראי לספק איזה סוג של מידע?
הבנה מלאה של הדינמיות של המחלקה, תאפשר לנו להתמצא בתוכה יותר בקלות.
לכל צורך וכל שאלה שיש לנו, יש כתובת מתאימה. יש לבדוק מי האדם בעל התפקיד שהוא הכתובת המתאימה אך גם לברר מתי שעות הקבלה שלו או מתי הוא פנוי. כך לדוגמא, אם נפנה לאחות בסוף משמרת (לרוב שעה 14-15 במשמרת בוקר, או 22-23 במשמרת לילה), היא לא תהיה פנויה לספק לנו תשובה כי סיום משמרת הוא זמן לחוץ מרובה משימות שצריך להספיק. תמיד כדאי לשאול בעדינות מתי האחות תתפנה לשוחח איתנו.
כדאי לדעת, שזכותנו לקיים שיחה עם הרופא המטפל של הורינו בשעות הקבלה שלו, להתעדכן ממנו בתוכנית הטיפול ובאבחנה ולהתייעץ עמו.
דבר נוסף שמומלץ להקפיד עליו בעת אשפוז במחלקה הוא תקשורת עם הצוות.
לא מדובר רק בשמירה על תקשורת אדיבה, אלא על תקשורת בכלל,
אם חסר לנו משהו, או שאנחנו זקוקים למידע, אף אחד מהצוות לא יוכל לדעת זאת אלא אם כן נשמיע קול. זה נשמע אומנם מובן מאליו, אבל נוכחנו לדעת כי זמן האשפוז מחליש ומציף את ההורה המבוגר כמו גם את המלווים שלו באשפוז, וקל מאוד לאבד שליטה ולשכוח עד כמה חשובה התנהלות נכונה בעת האשפוז.
'אחות לדרך' מלווה ומנחה את לקוחותיה בעת האשפוז, מסייעת להם להבין מה היא הדינמיקה במחלקה וכיצד להתנהל בה, מה כדאי להכין לקראת השיחה עם הרופא המטפל, מה כדאי לשאול בביקור הרופאים, מה לבקש מהעובדת הסוציאלית, ועוד.