חיפוש
Close this search box.

הכנה למפגש עם רופאים

בתקופה שבה "קופת חולים" הופכת ל- "שירותי בריאות" המטופלים הופכים ל- "צרכני בריאות", הבריאות היא לא רק זכות בסיסית, היא הופכת לשירות, אשר יש שיספקו אותו בצורה שהיא יותר לשביעות רצוננו ויש כאלו שפחות.

הרופאים שהיו פעם בעלי סמכות עלינו ומה שהיו אומרים היינו עושים, מבלי שהייתה לנו שום סמכות לערער על החלטתם, היום אנחנו הולכים לחוות דעת שניות ואפילו שלישיות.

קבלת החלטות משותפת

היום מצופה מהרופאים לקיים עם המטופלים שלהם חשיבה משותפת (שנקראת אף "קבלת החלטות משותפת") לגבי ההחלטות הנוגעות בטיפול בהם, מתוך הבנה שהרופא הוא אומנם בעל הידע לגבי המחלה, אך המטופל הוא בעל הידע לגבי עצמו והעדפותיו.

לכן בתור התחלה, חשוב שנהיה מודעים לזכות ואף לחובה שלנו, לקיים דו שיח עם הרופאים ולדרוש מהם את כל המידע. אם הם לא מספקים, או קצרים בזמן, אנא מכם. החליפו רופא.

היפגשו תחילה עם רופא המשפחה

ראשית אנו רוצים להתייחס לרופא המשפחה, הקייס מנג'ר האמיתי שלכם.
הכתובת הראשונה לכל שינוי במצבכם ולכל עדכון. זה שיפנה אתכם לבירור הראשוני בכל בעיה שמציקה או מטרידה, ואף יפנה לרופא המומחה המתאים לצורך ייעוץ.

הרופאים המומחים מהווים יועצים לרופא המשפחה שמכיר את התיק וההיסטוריה שלכם ובסופו של דבר ניעזר בייעוץ או יכול להחליט שהייעוץ לא רלוונטי.

רופא המשפחה שלכם בקופת החולים צריך להכיר אתכם היטב, לטווח רחוק ולהכיר את התיק הרפואי שלכם. זה דורש מכם לעדכן אותו בכל ייעוץ , אישפוז או בדיקה שהייתם בה, ולקיים איתו שיח שישמור אותו מעורב. גם כאן אנו ממליצים בחום, אם אין לכם תקשורת טובה עם רופא המשפחה, החליפו אותו. תקשורת טובה עם הרופא היא, לדעתנו חשובה אף מעל המקצועיות והמומחיות שלו.

כשאתם מגיעים עם תלונה לרופא המשפחה, אנא וודאו שאתם נותנים לו את כל המידע האפשרי. זאת על מנת לסייע לו באיבחון או בהמשך הבירור. תלונה על כאב ראש לדוגמה, יכולה להיות מאוד כללית וקשה לאבחן את הסיבה לה, אבל שיתוף במידע נוסף כמו: אופי הכאב (דוקר, הולם, שורף, חזק מאוד, חלש), מיקום מדוייק, כמה זמן כבר נמשך, מה מקל עליו, מה מחמיר אותו, לאן מקרין, האם חלו שינויים נוספים, טשטוש ראיה, הקאות, ירידה במשקל וכד' יכולים לסייע ולכוון מאוד בהמשך הבירור.

לאחר מכן, המשיכו לפי צורך לפגישה מול רופאים מקצועיים

ומה לגבי רופאים מקצועיים, נוירולוגים, אונקולוגים, אורתופדים ונוספים.
בהתאם לבחירת התמחות הרופא, התמחות והתמקצעות הרופאים המומחים הולכת ונכנסת כיום לרזולוציות מפתיעות עד לרמת האיבר והמפרק!

כדאי בחיפוש אחר הרופא המומחה, לוודא שהוא מתמחה בבעיה הספציפית שלכם.
אם הופניתם לאורתופד בשל כאבי גב, פנו לרופא מומחה לעמוד השדרה.
אם הופניתם לאנדוקרינולוג בשל תוצאות צפיפות עצם, פנו לכזה המתמחה באוסטיאופורוזיס.
לאחר חיפוש הרופא בעל ההתמחות המתאימה, כדאי לברור את רשימת הרופאים שקיבלתם לפי איזור מגורים כזה שיהיה לכם סביר להגיע אליו, ולפי ההחזרים שתוכלו לקבל מקופות החולים או הביטוח הרפואי שלכם.

לאחר שהרשימה הצטמצמה, חפשו חוות דעת והמלצות על הרופא. קשר אנושי הוא כאמור, מעל הכל.

שאלות שכדאי להכין מראש

טרם הגיעכם אל הרופא, מומלץ לשאול במרפאה אילו בדיקות מומלץ להביא כדי לסייע לו בבירור ובאבחון, בדיקות דם ספציפיות שניתן כבר לבצע ולהגיע איתן, הדמיות קודמות, מדדים שניתן לקחת בבית (סוכר? משקל? לחץ דם?).
אם אתם מנהלים תיקיית מסמכים בדרייב, יהיה לכם קל מאוד לאתר את המסמכים בקלות ולהגיע איתם לפגישה עם הרופא.

טרם פגישה עם רופא:

הכינו לכם רשימה כתובה ומתועדפת של שאלות שהייתם רוצים לשאול. הרשימה מתועדפת מהחשוב לפחות חשוב, למקרה וזמנו של הרופא יהיה קצר.

הכינו את עיקרי תולדות המחלה שלכם – פרטים שלא הייתם רוצים לשכוח להעביר לרופאים, היסטוריה משפחתית, אישפוזים קודמים, מחלות נלוות.

הביאו עימכם רשימה עדכנית של הטיפול התרופתי – כאן תראו איך מומלץ לנהל אותה.

הגיעו עם מלווה שיהיה פנוי לשמוע את הדברים ולרשום אותם, או אף להקליט את המפגש (בידיעתו ובהסכמתו ואישורו של הרופא בלבד!)

שאלות שכדאי לשאול במהלך הביקור:

• מה האבחנה שלי ?

• מה האפשרויות הטיפוליות שעומדות בפניי?

• מה התועלת בכל אחת מהאפשרויות?

• מהן תופעות הלוואי הצפויות/אפשריות ?

• האם אצטרך בדיקות? לאיזו מטרה בדיוק? מה אומרות תוצאות הבדיקות שאופנה אליהן?

• מה התרופות שהרופא רושם לי עושות? כיצד יש ליטול אותן? באיזה מינון? מתי ביום? על בטן מלאה או ריקה?

• אם אני זקוק לניתוח: למה? האם יש טיפולים חלופיים? האם הניתוח יוכל להתבצע בשיטה זעיר פולשנית? במה כרוך הניתוח? מה הסיבוכים? מה ההתאוששות הצפויה? מה ההגבלות הצפויות ולכמה זמן?

• מהו הניסיון של הרופא / המרכז הרפואי בביצוע ניתוח זה?

• האם האבחנה/ הטיפול שמותאם לי דורש שינוי באורח החיים היומיומי?

• האם יש לאמץ הרגלי חיים אחרים? למשל – הרגלי תזונה, שינה, גמילה מעישון, פעילות גופנית קבועה וכו'.

בסיום הביקור:

בקשו מהרופא דרך תקשורת שתהיה מקובלת עליו – אם זה טלפון של המזכירה, או טלפון אישי או מייל, על מנת שתוכלו לשאול שאלות נוספות אם שכחתם או להעביר חומר רפואי רלוונטי שהתקבל

דברו איתנו, אנחנו כאן לעזור
דילוג לתוכן